• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • LinkedIn

Почнемо з азів. Ефективне управління юридичною фірмою неможливо, якщо ви на самому початку не визначте для себе шлях, по якому збираєтеся йти, і мета, якої хочете досягти. Орієнтація на середньо – та довгострокову перспективу – основа успішної бізнес-моделі.

  • Розробіть бачення розвитку вашої фірми на найближчі 3-5-10 років – окресліть напрямки діяльності, чисельність штату, обсяг прибутку, місце на ринку і т. д.
  • Поставте конкретні, досяжні, актуальні, вимірні і обмежені у часі цілі і виберіть методи і засоби для їх досягнення.
  • Проведіть аналіз поточних справ, підготуйте план дій на найближчий час.
  • Підтримуйте зв’язок з співробітниками, донесіть до них ваше бачення розвитку компанії, змалюйте цілі, які ви ставите перед ними, знайдіть способи додаткової мотивації.
  • Визначте для себе контрольні точки (раз в місяць, квартал, півріччя) і проводите ретельний аналіз відповідності руху вашої компанії сформованої стратегії. Вчасно внести корективи в залежності від зовнішніх і внутрішніх обставин.

Що в 90% випадків заважає досягненню поставлених цілей?

Управління юридичною фірмою можна порівняти з проходженням марафонського забігу. І тут, як і в спорті, важливо не те, наскільки жваво ти рванешь на старті, а те, наскільки правильно распределишь свої сили, щоб не зійти з дистанції, так і не наблизившись до намічених цілей.

Для власника юридичного бізнесу вкрай важливо вміти керувати 3 категоріями – це:

  • гроші;
  • кадри;
  • час.

Почнемо по порядку…

Фінанси НЕ співають романси, або як правильно управляти грошовими ресурсами

Тут юристи-підприємці часто допускають 2 помилки.

Починають свій бізнес на позикові кошти, простіше кажучи, беруть кредит для заснування компанії.

Щоб уникнути фінансового краху, розраховуйте тільки на себе. Звичайно, отримання певних позикових коштів не стане істотною перешкодою для вашого бізнесу. Але застрахуватися від ризику неплатоспроможності все-таки варто. Для цього заздалегідь складіть бізнес-план, де пропишіть, скільки і яких саме коштів знадобиться, як швидко окупляться ваші вкладення.

Витрачають гроші не за призначенням.

Причиною невдачі в даній ситуації стає повна відсутність заздалегідь продуманої системи управління фінансами, іншими словами – «проїдання» бюджету компанії. Щоб не помилитися, створіть захищені статті витрат і направляйте кошти не тільки на погашення поточних платежів, а й на інвестиції в майбутнє розвиток (реклама, автоматизація бізнес-процесів, підвищення кваліфікації персоналу тощо).

«Кадри вирішують все!», або як правильно управляти персоналом

Як і в попередньому випадку, власники юридичного бізнесу не досягають успіху через декілька помилок, основними з яких є наступні.

Відсутність чіткої вертикальної і горизонтальної структури всередині юридичної фірми.

При формуванні штату співробітників вкрай важливо заздалегідь визначити їх кількість, посади і службові обов’язки. Це допоможе уникнути двовладдя та залучення досвідчених фахівців до роботи, що не вимагає особливої кваліфікації, на шкоду їх основної діяльності.

Ще одна важлива функція грамотного структуризації юридичної фірми – кар’єрно-мотивуюча. Коли у компанії є чітка кар’єрна драбина, співробітники отримують додатковий стимул до максимально ефективної та продуктивної роботи.

Приблизна схема такої сходи (зверху вниз) виглядає так:

  • керуючий партнер;
  • партнер;
  • головний юрист (начальник відділу);
  • провідний юрист;
  • юрист;
  • молодший юрист або помічник;
  • секретар, працівник кур’єрської служби і т. д.

Відсутність чіткого розподілу обов’язків між керівництвом, фахівцями, технічним персоналом.

Нерідкі ситуації, коли роботу, з якої впорався б і один фахівець, виконують кілька співробітників. І навпаки, ряд напрямків діяльності компанії взагалі не просувається, бо просто нікому зайнятися цією роботою. Крім того, у багатьох юридичних фірмах юристи з обов’язку служби змушені виконувати обов’язки секретарів, кур’єрів, маркетологів. Все це призводить до простоїв у роботі з клієнтами і неймовірно високої завантаженні професійних фахівців.

Чітка вертикаль влади в компанії створює зрозумілі для всіх працівників умови праці – кожен знає, хто чий начальник. А заздалегідь розроблені посадові інструкції дозволяють спрямувати зусилля юристів в потрібне русло.

Відсутність грамотного підходу до підбору кадрів.

Низька якість кадрової роботи призводить до того, що в юридичній компанії можуть роками працювати співробітники, абсолютно не зацікавлені в успіху загальної справи. Кому до пенсії залишилося пару років, хтось планує йти в декрет, а деяким взагалі все одно, де працювати, аби вдома дармоїдом не називали.

Підбираючи працівника на ту чи іншу посаду, керуйтеся наявністю в у претендентів вміння:

  • заздалегідь передбачати і аналізувати правові ризики;
  • мислити бізнес-категоріями клієнта;
  • комунікувати з людьми в залежності від їх роду занять і положення в суспільстві;
  • самостійно організовувати свою роботу;
  • бути швидким, але при цьому досить гнучким у прийнятті важливих рішень.

Додатковими плюсами є висока комп’ютерна грамотність, знання іноземних мов, досвід роботи та бездоганну професійне реноме.

Відсутність автоматизації робочого процесу.

Юрист – це експерт з правових питань. І від того, наскільки швидко і грамотно він виконує свою роботу, залежить прибутковість вашого бізнесу. Так чи варто такого цінного співробітника завантажувати додатковими рутинними справами?

Щоб звільнити час юриста і позбавити його від виконання непрофільних обов’язків:

  • розробіть і запровадьте типові звіти для клієнтів, шаблони основних документів, планувальники щоденних справ;
  • максимально скоротіть паперовий документообіг шляхом переведення його в електронну форму;
  • покладіть вашого фахівця зручними в роботі комп’ютерними програмами і додатками.

Всього 3 кроки – і ви в кілька разів підвищите продуктивність роботи ваших фахівців і поліпшите управління юридичною фірмою.

Тайм-менеджмент – наше все, або як правильно управляти робочим часом

Про те, що час – гроші, сьогодні знають навіть діти. А для професійного юриста це взагалі основною і, без перебільшення, безцінний ресурс. Щоб проаналізувати, наскільки грамотно ви розпоряджаєтеся своїм часом і часом своїх співробітників, відповівши на кілька запитань.

  • Скільки годин в день ви/ваші юристи витрачаєте на розмови по телефону, не приводять до продажу послуг?
  • Як часто протягом дня ви/ваші юристи змушені відволікатися від основної роботи, щоб вирішити дрібні організаційні питання (відправити листи, підписати документи тощо)?
  • Чи завжди ви як керівник доступні для своїх співробітників?
  • Чи Часто ви самостійно шукаєте відповіді на питання, вирішити які ваші юристи могли б самостійно?
  • Скільки часу йде у вас/ваших юристів на малозначні розмови з клієнтами?

Відповіді на ці питання допоможуть визначити, скільки вашого робочого часу витрачається даремно, не приносячи відчутного результату, а в більшості випадків взагалі знижуючи прибутковість бізнесу.

До 30% скоротити тимчасові втрати, а значить, на третину підвищити продуктивність роботи вашої компанії допоможуть наступні заходи:

  • завжди плануйте свій робочий день і цього ж вимагайте від співробітників;
  • додатково відводите обмежену кількість часу на дзвінки, листування, спілкування зі співробітниками;
  • позначте години, коли вас не під яким приводом не можна турбувати;
  • вимагайте від співробітників при зверненні до вас чітко формулювати проблеми і пропонувати шляхи їх вирішення;
  • заведіть систему обліку робочого часу, щоб приділяти роботі з клієнтами строго відведений кількість годин

Всього кілька простих кроків дозволять вам в рази збільшити результативність роботи вашої юридичної компанії.

Де знайти хороших клієнтів, або як працює закон Парето в юридичному бізнесі?

Складність менеджменту в юридичній компанії полягає не тільки в тому, щоб навчитися управляти фінансами, кадрами і часом. Якщо ви хочете досягти успіху, потрібно вміти правильно формувати клієнтську базу. Згідно закону Парето, 80% прибутку вашої компанії приносять 20% клієнтів! І ваше завдання – більшу частину сил і часу присвятити роботі з такими клієнтами.

  • Визначте спеціалізацію вашої юридичної фірми. Не потрібно намагатися осягнути неосяжне. Окресліть для себе кілька основних напрямків і не розпорошуйтеся на інші сфери.
  • Пропонуйте клієнтам ті послуги, яких не надає ніхто (або дуже обмежене коло компаній). Орієнтуйтеся на ті види допомоги, які приносять максимальний дохід при мінімальних витратах праці і часу, і на ті сфери, де ви – справжній профі.
  • Розробіть власну маркетингову політику і перестаньте, нарешті, продавати свої послуги виключно через юристів. Виділіть основні напрямки для залучення нових клієнтів, найміть в штат PR-спеціаліста або віддайте цю роботу стороннім компаніям на аутсорсинг.
  • Не працюйте з усіма підряд. Визначте портрет свого клієнта, проаналізуйте результативність взаємодії з потенційними клієнтами (скільки людей подзвонили, а скільки уклало договір). Не соромтеся вказати на двері недобросовісним і неплатоспроможним замовникам послуг – ви не на благодійному базарі. Виробіть особливі підходи до «привілейованих» клієнтам, від контрактів з якими ви отримуєте найбільше прибутку.
  • Ніколи не беріться за завідомо програшні справи. Повірте, далеко не будь-яка гра варта свічок. І якщо хапатися за все підряд, обіцяючи клієнту успіх там, де це неможливо, ви дуже швидко прогорите. Засновник всесвітньо відомої німецької компанії Роберт Бош якось сказав: «Краще втратити гроші, ніж довіру». Пам’ятайте про це!