• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • LinkedIn

Ефективне управління юридичною фірмою – це обов’язкова умова, без якого просто неможливо досягти успіху в бізнесі. Багато хто, намагаючись зрозуміти, чому один менеджер досягає високих результатів, а інший – ні, оцінюють якість прийнятих ними рішень. Хоча насправді треба аналізувати не самі рішення, а ті шляхи, які до них призвели.

На практиці керуючі партнери багатьох юридичних компаній приходять до остаточних висновків, грунтуючись на своєму внутрішньому чуття, не вдаючись до проведення спеціальних досліджень. Звичайно, в тій чи іншій мірі інтуїція може допомогти менеджеру, але якщо ви дійсно хочете прийняти правильне управлінське рішення, скористайтесь викладеної нижче методикою.

Які фактори впливають на ваше рішення?

1. Система цінностей.

Партнер або запрошений директор, який здійснює управління юридичною фірмою, перш за все, людина. Тому рішення він обирає, виходячи з того, що йому, як людині, важливіше і ближче.

2. Умови, продиктовані часом.

Ще вчора певний стан речей вас влаштовувало, але сьогодні обставини змінилися корінним чином. У підсумку ваші вчорашні оптимальні рішення вже не працюють у нових умовах.

Щоб не упустити момент», визначте для себе контрольні точки, по досягненні яких ви будете звіряти актуальність своїх рішень з реальним станом речей і вносити відповідні корективи.

3. Дедлайни, чи часові обмеження.

Сьогодні, щоб забезпечити успішність юридичного бізнесу, важливо діяти швидко. Іноді в таких умовах вже немає часу проводити раціональний аналіз, тому доводиться спиратися тільки на інтуїції.

Щоб уникнути промаху, заздалегідь складіть схеми, які допоможуть вам підібрати рішення в ситуації, коли управління юридичною фірмою здійснюється в обмежених часових рамках.

4. Ступінь інформованості про суть проблеми.

Згадайте шкільні задачки, наприклад, з фізики. Кожне завдання починалося з розділу «Дано:». Орієнтуючись на запропоновані автором підручника дані, ви через формули знаходили правильне рішення. Так і в бізнесі. По-справжньому професійний менеджмент просто неможливий, якщо у вас на руках немає достовірної вихідної інформації про проблему.

Щоб не допустити помилки, як завжди перевіряйте правильність самих даних, так і надійність джерела їх отримання.

5. Якість роботи співробітників.

Наскільки б хорошим і правильним не було ваше рішення, без реалізації воно залишається порожнім звуком. Причиною невиконання поставлених завдань може стати низький професіоналізм юристів, відсутність мотивації на досягнення успіху, їх небажання що-небудь міняти в своїй роботі.

Якою методикою прийняття рішень керуватися?

  • Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?
  • А куди ти хочеш потрапити? — відповів Кіт.
  • Мені все одно… — сказала Аліса.
  • Тоді все одно, куди і йти, — відмітив Кіт.

«Аліса в країні чудес», Льюїс Керролл

Запам’ятайте формулу: проблема = бажаний результат мінус існуючий стан речей. Тільки встановивши, звідки і куди ви йдете, ви зможете знайти оптимальне рішення, що вимагає від вас мінімально можливих зусиль. А так як управління юридичною фірмою – процес постійний, то для нормальної роботи компанії важливо розділити процес прийняття кожного рішення на етапи.

Етап № 1. Аналізуємо проблему

Крок 1: усвідомте сам факт наявності проблеми.

Позиція страуса ніколи не дає позитивних результатів. Не потрібно боятися проблем, оскільки тільки завдяки їх подолання можна досягти реальних успіхів.

Крок 2: зрозумійте, в чому суть проблеми.

Давайте розберемо цей момент на прикладі. Ви зазначаєте, що ваш бізнес приносить недостатню прибуток. А так як проблема завжди полягає в неефективності прийнятих вами рішень, то ваше завдання – знайти «корінь зла», тобто виявити першопричину такого стану справ на фірмі. Припустимо, вона полягає в низькій якості роботи персоналу. У свою чергу, це може бути викликано:

  • недостатнім рівнем кваліфікації працівників;
  • відсутністю мотивації на досягнення результату;
  • плинністю кадрів з-за поганого психологічного клімату в компанії і т. д.

Усвідомивши, що до зменшення прибутковості призводить, наприклад, низька мотивація, ви не будете відволікатися на пошук нових юристів, а розробите оптимальну систему заохочень-покарань для вже працюючих фахівців. В іншому випадку, навіть повністю змінивши штат, ви все одно будете ходити по колу.

Ви знаєте, які у вашої компанії проблеми, і розумієте, що конкретно до них призвело? Тоді переходимо до наступного етапу.

Етап № 2. Приймаємо рішення

Крок 1: встановіть, що може перешкодити прийняттю ефективного вирішення.

В цілому, це можуть бути наступні фактори:

  • відсутність кваліфікованих виконавців;
  • недостатність фінансових ресурсів;
  • особливості ринку надання конкретних юридичних послуг;
  • правові норми, етичні обмеження і т. д.

Крок 2: підготуйте декілька альтернативних рішень.

Ідеально, якщо ви складете список всіх можливих шляхів виходу з ситуації. Але на практиці для цього часто не вистачає сил і часу, тому сконцентруйтеся на тому, що рішення можуть бути:

  • неефективними (взагалі не вирішують проблему);
  • раціональними (повністю вирішують проблему);
  • оптимальними (повністю вирішують проблему найкращим чином).

Будь-яка проблема може бути раціонально вирішена декількома шляхами, але оптимальним буде тільки один. І ваше завдання – відшукати саме його, відкинувши всі інші варіанти.

Знову-таки звернемося до прикладу. Співробітники вашої юридичної фірми регулярно затримуються зі здачею звітів, що призводить до збоїв в роботі.

Неефективні рішення: відмовитися від звітів, звільнити всіх співробітників.

Раціональні рішення: звільнити кілька юристів науки іншим, застосувати штрафні санкції по відношенню до фахівців, що допускає прострочення.

Оптимальне рішення: дати можливість кожному працівникові, який здав звіт вчасно, раз на тиждень по п’ятницях йти з роботи на 1 годину раніше.

Навряд чи за цей час юрист виконає величезний обсяг роботи, тому ви мало що втрачаєте з точки зору прибутку. Але таке заохочення стане прекрасним стимулом, щоб співробітники захотіли готувати і здавати звіти вчасно.

Крок 3: розробіть систему оцінки рішень.

У вас повинен бути своєрідний «золотий стандарт» з чітко прописаними оціночними критеріями. Саме він дозволить встановити, наскільки ефективні розроблені вами альтернативні рішення, і відсіяти все, що не вписується в оптимальну схему.

Додатково поліпшити управління юридичною фірмою допоможе розстановка критеріїв оцінки за ступенем пріоритетності. Іншими словами, ви повинні знати, на які моменти можна закрити очі, а що в сформованій ситуації є архіважливим.

Крок 4: делегуйте прийняття рішень.

Розробіть перелік рішень, прийняття яких ви не делегуєте нікому, ніколи і ні при яких умовах. Все інше, по можливості, віддайте на відкуп молодшим партнерам, менеджерам середнього і нижчого ланки, рядових працівників.

При цьому пам’ятайте, перекладаючи вирішення проблеми на іншого фахівця, що ви зобов’язані не тільки довіряти йому, але і повністю контролювати процес. Адже відповідальність за управління юридичною фірмою в будь-якому випадку лежить на вас.

«На наступному тижні не може бути ніякої кризи.

Календар моїх зустрічей вже цілком заповнений»

Генрі Кіссінджер, колишній Держсекретар США

В юридичному бізнесі криза найчастіше виражається в необхідності прийняти те чи інше рішення:

  • в прискореному режимі (пропозицію партнера діє лише протягом доби);
  • під тиском різко мінливих зовнішніх обставин (значне зростання курсу валют, суттєві зміни у законодавстві).

Процес прийняття рішень в таких ситуаціях повинен залишатися незмінним, але реалізовувати всі описані вище етапи доведеться в стислі терміни. Якщо в спокійний час ви вже навчилися грамотно, структурно і послідовно вирішувати проблеми, у момент кризи вам буде набагато легше визначитися з оптимальним виходом з ситуації.

В цілому, можна дати кілька основних порад, які допоможуть вам досягти мети «малою кров’ю». Отже, у вашої компанії криза?

  • Відкиньте будь-які емоції. Холодний, тверезий розум – це те, що вам зараз потрібно.
  • Забудьте про демократію, мобілізуйте всі сили на вирішення проблеми.
  • Знайдіть формального або неформального лідера для роботи з працівниками, або самі станьте ним.
  • Перегляньте «золотий стандарт» оцінки рішень і орієнтуйтеся тільки на один, але самий головний. Вам важливо утримати клієнта, не допустити розвалу компанії, зберегти цінні кадри – все інше поки почекає.
  • І пам’ятайте, нерозв’язних ситуацій не буває. Вихід завжди є, вам лише потрібно швидко його знайти. Криза – це час, коли на перший план виходять креативність, вміння мислити гнучко і нестандартно, здатність абстрагуватися від «неважливого».

Що заважає здійснювати ефективне управління юридичною фірмою?

Помилка 1. Наявність якоря у вигляді стійких психологічних зв’язків з іншим фахівцем.

Беззастережно довіряючи кому-то, ви вже не зможете об’єктивно оцінити наявну інформацію.

Щоб уникнути цієї помилки:

  • розгляньте ситуацію під усіма можливими кутами;
  • розробіть альтернативні рішення;
  • проаналізуйте проблему самостійно.

Одним словом, довіряй, але перевіряй!

Помилка 2. Спроба видати бажане за дійсне.

Відсутність неупередженості, об’єктивності при аналізі проблеми призводить до того, що ви, приймаючи рішення, намагаєтеся знайти підтвердження вже склався у вас думку.

Щоб уникнути цієї помилки:

  • подумайте про мотиви, якими ви керуєтеся;
  • попросіть проаналізувати ситуацію стороннього зацікавленого фахівця.

Помилка 3. Неправильне формулювання проблеми.

Пам’ятайте вже легендарне «стратити не можна помилувати»? Від того, яким чином ви розставити акценти, формулюючи проблему, буде залежати, наскільки ефективно ви її вирішите.

Щоб уникнути цієї помилки:

  • підготуйте кілька формулювань проблеми;
  • пограйте з акцентами і подивіться, що змінюється в залежності від цього.

Помилка 4. Постійне повернення до минулого.

Людині властиво драматизувати минулі події, надавати їм надмірне значення. У підсумку ми нерідко приходимо до думки, що «раз не вийшло 5 років тому, не вийде і тепер».

Щоб уникнути цієї помилки:

  • керуйтеся достовірними статистичними даними;
  • зведіть суб’єктивні враження до мінімуму, прагнете бути повністю об’єктивним.

Один у полі – не воїн, або хто може допомогти у прийнятті рішень

Всебічно оцінити проблему та оптимізувати управління юридичною фірмою можна, якщо:

  • порадитися з іншими партнерами в компанії, навіть мінімальний обмін інформацією дозволить інакше подивитися на ситуацію;
  • провести нараду з керівниками відділів та напрямків – вузька спеціалізація цих співробітників допоможе деталізувати поточний стан справ;
  • звернутися до авторитетних стороннім фахівцям – відсутність особистої зацікавленості цих людей і їх високий професіоналізм зроблять таку критику конструктивною і корисною.

При цьому важливо ставитися до будь-якої ідеї, поради або рекомендації критично, не беручи на віру абсолютно все. Ви – глава компанії, тому її успіх або поразка – ваша особиста відповідальність. І якщо прийняте рішення виявиться невірним, винен не той, хто його запропонував, а ви, оскільки останнє слово завжди залишається за вами.