• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • LinkedIn

Автор: Вікторія Єсауленко, директор з маркетингу ЮФ «Астерс», сертифікований бізнес-тренер, член Спілки журналістів України, блогер Forbes Women Ukraine і «Новий час»

Словосполучення «системний маркетинг» не так часто потрапляє в моє поле зору, чомусь більш поширений «стратегічний». Але яка може бути стратегія, якщо немає системи? А з системою в маркетингу українського бізнесу дуже багато питань.

Почнемо з того, що зараз недостатньо просто бути красивими, тобто робити якісні товари і надавати кваліфіковані послуги. Потрібно

  • бути краще конкурентів — «відрізняйся або помри» Джек Траут
  • щоб про це відмінність знали ті, кому ви б хотіли її запропонувати за гроші.

Для цього потрібен саме системний маркетинг, а не те, що зазвичай роблять наші підприємці — просто тупо копіюють конкурентів, і ми автоматом отримуємо однаковий убогий потік «інноваційних», «динамічно розвиваються», «якісних та не дорогих», «з індивідуальним підходом до кожного клієнта «.

Тому почнемо з головного завдання бізнесу, в бізнесі для розвитку бізнесу, вибачте за тавтологію, — домогтися того, щоб кожен працівник став маркетологом компанії, її адвокатом бренду. Головна ж задача маркетолога (тобто, дивимося вище — кожного працівника компанії) — створювати зручні, зрозумілі і приємні для перспективного та існуючого клієнта комунікації, які привернуть увагу, зацікавлять і сподвигнуть на придбання вашого товару чи послуги. Іншими словами, все так просто — бути системним маркетологом.

На що повинна спиратися системний менеджер, коли буде будувати і посилювати бренд бізнесу і його комунікації:

  • Якісні дослідження. На жаль, їх просто не проводять, мало хто знає, що це, навіщо це потрібно і що це дасть. Найчастіше бізнес просто, вибачте, «йде по нюху» або «на око».
  • Аналіз результатів досліджень та системне планування на основі цих результатів. Бізнес-плани та бюджети повинні складатися на базі цих результатів, а не на базі «я так бачу», «я так хочу».
  • Треба дуже чітко визначити, проаналізувати, сегментувати і продумати правильні маркетингові підходи до своєї цільової аудиторії.
  • Стратегії конкурентної переваги теж самі вас з неба не впадуть — їх треба визначити і втілити, втім, не забуваючи, що в постіндустріальну епоху головна стратегія — це ніщо інше, як фокус на клієнта, а професійно побудоване і налагоджене спілкування з клієнтом є основним інструментом цієї стратегії.

Мій колишній шеф-британець, кожен раз, коли мова заходила про маркетинговий бюджет, любив мене тролити: «Віка, з бюджетом кожен зможе, ти спробуй без грошей». Маркетингу без бюджету не буває і не може бути, незалежно від супер популярних семінару і книги Ігоря Мана з такою назвою. Маркетинговий бюджет — невід’ємна частина системи і як ніщо інше потребує повного розуміння, що, куди, як і скільки саме.

Ключова відмінність системного підходу в тому, що він не обмежений якимось одним рішенням або інструментом. Системний менеджер створює систему комунікацій, продумує застосування багатьох маркетингових інструментів, завжди дбаючи питаннями «навіщо» і «що далі?» Саме завдяки системному підходу до маркетингової стратегії бізнесу, незважаючи на значні витрати грошей, часу і сил компанія отримує конкурентну перевагу, яке інакше отримати неможливо. Системний маркетинг можна порівняти з хорошим супермаркетом, де є товари на всі примхи і кошика будуть заповнені саме тим, що вам потрібно.

Цінність системного маркетингу в тому, що його неможливо скопіювати, бо його зміст надто сильно зав’язане на унікальних властивостях бізнесу. Для того, щоб вибудувати свій власний системний маркетинг вам буде потрібно не менше двох років і той, хто встигне це зробити першим, отримає довгострокові конкурентні переваги.