• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • LinkedIn

26 квітня 2017 року відбувся майстер-клас «Інтелектуальна власність від юриста юристам», який провела Наталія Владимирова патентний повірений України, засновник і керуючий партнер патентно-правової фірми PRIMA VERITAS.

Якщо коротко, в разі порушення прав інтелектуальної власності якщо ви вирішите звернутися в суд, судова інстанція суб’єктивно прийме сторону того, хто надасть охоронний документ (свідоцтво чи патент).

Про те, як грамотно зареєструвати і захистити свою інтелектуальну власність, від яких моментів відштовхуватися при реєстрації, які ризики і які інструменти є ми розповімо в цій статті.

Цей матеріал стане у нагоді тим, хто планує реєструвати торгову марку або інші права інтелектуальної власності, а також для тих осіб, які вирішили довірити процедуру реєстрації патентному повіреному.

Перш ніж готувати пакет документів або звертатися до фахівця, відповідайте собі на питання: «Для чого мені потрібна торгова марка?». Чесна відповідь визначить ваші майбутні дії.

Щорічно в Україні реєструється нові підприємства і лише частина з них оформляють свої права на інтелектуальну власність, захищаючи тим самим її. Якщо вірити статистиці, то в нашій країні більше 4 мільйонів підприємств і лише 220 тисяч діючих торгових марок, тобто всього 5,5%.

Деякі реєструють торгову марку лише для того, щоб отримати домен для сайту .ua, хто бажає захиститися від підступів конкурентів, а деякі підприємці вирішують вийти на простори міжнародного ринку зі своїми товарами та послугами і розглядає реєстрацію ТМ як проміжний етап перед реєстрацією за Мадридською системою.

«Товарний знак може бути зареєстрований в декількох форматах: — слова, цифри, літери, імена та їх поєднання; — зображення кольорове або чорно-біле. При реєстрації знака для товарів і послуг краще подавати заявку в чорно-білому вигляді і вказувати «без обмежень за кольором» — так ви зможете в подальшому використовувати різні кольори рекламної продукції або вивісках. — комбінований – будь-яке поєднання письмових символів і графічних зображень, у тому числі мультимедійні зображення, голограма або тривимірні елементи.

Винятком будуть вважатися загальновживані слова, які використовуються для назви певних товарів і послуг – символи або терміни.

Торговельна марка захищає унікальність ваших продуктів від незаконних дій конкурентів. Однак ім’я вашого бренду буде захищати тільки ті сфери діяльності, які були вказані при реєстрації.

Яка процедура реєстрації торгової марки?

Перш, ніж приступати до процесу реєстрації, ознайомтеся з ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» — цей нормативний документ допоможе зрозуміти суть процесу реєстрації та врахувати важливі моменти.

Для реєстрації потрібно підготувати пакет документів:

  • Заявка. Завантажити зразок можна на офіційному сайті ГС ІСУ. Заява складається і подається в ДП УИИС особисто фізичною особою, представником юридичної особи або відправляється в інстанцію поштою разом з пакетом документів, перерахованих нижче.
  • Зображення ТМ 8х8 в друкованому та електронному вигляді. Друкованих копій для чорно-білого варіанту зображення повинно бути п’ять, для кольорового – 10.
  • Перелік товарів і послуг, на які буде поширюватися дія ТМ
  • Дані заявника – назва і юридична адреса – для юр.осіб та ПІБ і місце проживання для фізичних осіб.
  • Якщо процедура реєстрації торговельної марки здійснюється через патентного повіреного або відповідну юридичну компанію, до документів додається довіреність на представлення інтересів особи, яка є заявником в органах влади.
  • Після подачі заявки сплачується держ. Збір, сума якого не повертається у разі відмови у реєстрації. Термін сплати – 2 місяці з моменту подачі заявки.

Вартість реєстрації залежить від позначення формату, обраних класів МКТП і від статусу і числа заявників.

Ось базові розрахунки, на які можна орієнтуватися: — перевірка (пошук по базі) – від 864грн — подача заявки – 1000грн — видача свідоцтва – 235грн Мінімальні витрати в цьому випадку складуть 2099грн. Але при додаванні різних моментів сума буде змінюватися. Так, наприклад, використання слова УКРАЇНА обійдеться вам додатково в 6000грн, додавання кольору — 100грн, класу МКТП – 150 грн.

Термін реєстрації ТМ в Україні також може змінюватись в залежності від терміновості. Звичайна процедура займає 12-15 місяців, експрес – 4-5 місяців.

Після того, як ваша заявка була прийнята, ДП УИИС надішле повідомлення, яке сповістить про дату отримання заявки. З цього моменту починається експертиза, де перевіряється відповідність заявки вимогам чинного законодавства. Якщо якихось даних буде недостатньо, Український інститут інтелектуальної власності потребує довнести їх або змінити. Для відповідних дій Закон дає вам термін 2 місяці.

По закінченню формальної перевірки буде проведена кваліфікаційна експертиза. Її завдання – визначити відповідність заявленого позначення умовам надання правової охорони, і виявити наявність тотожних та схожих до ступеня змішування вже зареєстрованих або поданих на реєстрацію торгових марок.

Якщо ви сумніваєтеся в унікальності свого товарного знака, перевірте дані на сайті ДП УИИС. У списках ви зможете знайти всі заявки, що знаходяться в стадії кваліфікаційної експертизи. Крім того, на даному ресурсі можна відстежити нові заявки, що дає можливість правовласникам діючих ТМ оперативно відстежувати і заявляти протест проти видачі свідоцтв сумнівним товарним знакам.

Якщо результат експертизи буде позитивним, заявник отримає відповідне повідомлення і повинен буде сплатити збір за публікацію даних про товарному знаку в сумі 150 гривень та видачу Свідоцтва на знак для товарів і послуг в сумі 85 гривень. Для нерезидентів суми платежів будуть відрізнятися.

Тепер слід відправити оригінали платіжних документів в ДП УИИС, щоб отримати Свідоцтво, яке діятиме 10 років з моменту подачі заявки. Продовження на сьогоднішній день становить 3000грн за один клас МКТП. Протягом шести місяців після закінчення у вас буде пріоритетне право на продовження, завдяки якому ви можете подати відповідне клопотання.

  • Які ризики, якщо не реєструвати права інтелектуальної власності?
  • Бізнес без нематеріальних активів на багато менше коштує
  • Ви не можете заборонити використовувати ваше ім’я або назву компанії або схоже до змішування назва
  • Незареєстрований бренд може привести до виплати роялті особам, що зареєстрував назву, втрачених вигод і моральному збитку
  • Практично неможливо захистити права на інтелектуальну власність в суді, не маючи охоронного документа.

І все ж, таку складну і трудомістку процедуру, яка має нюанси і підводні камені, слід довірить професіоналам – патентним повіреним.