• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • LinkedIn

За матеріалами книг Деніела Гоулмана «Емоційне лідерство» і Марини Мелія «Бізнес — це психологія»

«Він же у мене весь час списував, я йому курсові робив, а тепер я лише рядовий співробітник банку, яким він керує. Як же так?». І правда, чому відмінників, золотих медалістів часто «обходять» ті, хто погано вчився, прогулював?

Підтверджень цьому багато. Наприклад, майбутній мільярдер Пол Орфала у початкових класах не міг навіть вивчити алфавіт і був відрахований з чотирьох шкіл. Його табель ряснів двійками і одиницями. Школу хлопець закінчив абияк – восьмим з кінця у списку успішності (з книги «Копіюй це»).

Відомого всім Стіва Джобса кілька разів тимчасово виключали зі школи за погану поведінку і невиконання домашніх завдань — він навідріз відмовлявся робити те, що вважав марною тратою часу. Сам Стів говорив з цього приводу: «Мені було дуже нудно в школі, і я став справжнім шибайголовою» (з книги «іКона. Стів Джобс» Джеффрі С. Янга, Вільяма Л. Саймона).

Так чому ж багато з тих, хто був відмінниками в школі, домагаються «за життя» менших успіхів, ніж ті, хто числилися в проблемних або навіть безнадійних учнів?

Відомий психолог Марина Мелія вважає, що причина в емоційному інтелекті. У успішних людей такий інтелект высокоразвит. Виходить, що для досягнення успіху він важливіший, ніж IQ. Вчені Гарвардського університету навіть стверджують, що значимість IQ в даному випадку становить лише 20%. І якщо керівник володіє високим IQ, але його EQ мінімальний, навряд чи він зможе реалізувати свій потенціал.

Поняття «емоційний інтелект» багатозначний і складний. Марина Мелія в своїй книзі «Бізнес – це психологія» пише, що він складається з маси різних якостей, часто важко визначає, які проявляються у високому рівні розуміння себе, у здатності чути й розуміти інших людей, передбачати їх поведінку, контролювати свої і чужі емоції, вміння приймати правильні рішення, здатності впливати, формувати і мотивувати команду на досягнення мети і т. д. Одне з важливих проявів емоційного інтелекту — уміння адекватно оцінювати власні можливості і обмеження, максимально ефективно використовувати свої сильні якості і намагатися нівелювати слабкі сторони.

Вперше про це явище заговорили на Заході після виходу книги Деніела Гоулмана «Емоційне лідерство». Гоулман виявив чотири складові емоційного інтелекту. Високі результати в цих категоріях гарантують лідерам досягнення максимально комфортних і гармонійних відносин з оточуючими, повагу і довіру своїх співробітників, а значить — незмінний успіх в управлінні і керівництві.

1. Самосприйняття

Це здатність прислухатися до своїх внутрішніх відчуттів, усвідомлювати свої сильні і слабкі сторони, межі своїх можливостей. Люди з розвиненим самосвідомістю належать до себе з гумором, з готовністю навчаються навичкам, якими погано володіють, і вітають конструктивну критику та відгуки про свою роботу. Точне знання своїх здібностей дозволяє їм повноцінно використовувати свої сторони, надає впевненості в собі.

2. Управління собою

Об’єктивне уявлення про своїх сильних і слабких сторонах, здатність прислухатися до своїх емоціям дозволяють підвищити рівень самоконтролю. Люди, що володіють цією навичкою, знаходять способи контролювати свої негативні емоції, зберігати спокій і розсудливість навіть під час криз і сильних стресів. Вони гнучко пристосовуються до складнощів, у важких обставинах завжди бачать сприятливу можливість, а не загрозу.

3. Соціальна сприйнятливість

Розуміння своїх емоцій і контроль над ними допомагають розвинути навички співчуття оточуючим людям. Соціальна сприйнятливість дозволяє розуміти невисловлені почуття інших людей. Завдяки такій емпатії легко знаходити спільну мову з людьми з різних соціальних верств і навіть різних культур.

4. Управління відносинами

Це вміння використовувати свою здатність сприймати емоції (як власні, так і чужі), щоб ефективно вибудовувати відносини. Це здатність впливати на людей: від уміння вибрати правильний тон при зверненні до конкретного слухача до здатності залучити на свою сторону зацікавлених осіб і добитися масової підтримки своєї ініціативи. Люди, що володіють цією навичкою, незмінно переконливі й привабливі.

Марина Мелія додає ще й 5-ю складову емоційного інтелекту:

5. Вміння приймати рішення

У тому, як люди приймають рішення, емоційний інтелект проявляється найбільш яскраво. Меліна Мелія позначає п’ять ключових слів, які відрізняють людей ефективних, тобто вміють приймати рішення, від неефективних. Ці слова – усвідомлення, реальність, критерій, відповідальність і безальтернативність. Ефективний людина здатна чітко усвідомити, що він знаходиться в ситуації вибору і що якщо перед ним стоїть проблема, то її необхідно вирішувати. Ефективний людина здатна побачити максимально об’єктивну картину, «подивитися правді в очі». Ефективний людина завжди усвідомлює, на підставі чого (на підставі яких критеріїв) він приймає рішення в конкретній ситуації. Ефективний людина ніколи не перекладає відповідальність на чужі плечі. І нарешті, ефективний людина не повертається на півдорозі до інших варіантів. Прийнявши рішення, він твердо діє в обраному напрямку.

І ще один важливий момент. Якщо IQ з віком знижується, то емоційний інтелект продовжує удосконалюватися протягом всього життя. І керівник, який працює над розвитком свого емоційного інтелекту, домагається найвищих результатів.