• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • LinkedIn

«Велика четвірка» тіснить юрконсалтинг: навіщо юристам думати як бізнесменам

Провідні аналітики в області юриспруденції після ретельного аналізу роботи юрдепартаментов підприємств різних галузей прийшли до висновку, що бізнес-потреби в послугах юристів-консультантів з часом змінюються. Так як роль юристів у сфері бізнесу і фінансів незмінно зростає, кожен з них сьогодні повинен більшою мірою орієнтуватися на результативність і дохід. Разом з тим, незважаючи на диктующиеся клієнтами умови на сучасному ринку, змінювати свою робочу стратегію класичні юрфірми не поспішають, чим успішно користується загальновідома «велика четвірка».

Якісні метаморфози инхауса

За останні кілька років сфера инхауса змінилася настільки, що ігнорувати це перетворення просто неможливо. Якщо раніше, в 1990-х роках, юридичні відомства супроводжували угоди, то тепер департаменти беруть безпосередню участь в бізнес-процесах, тоді як їх голови виступають на рівних з партнерами в процесі прийняття ключових для бізнесу рішень.

Дослідження показують, що на вітчизняному ринку сьогодні 33% лідерів юридичних департаментів перебувають у безпосередньому підпорядкуванні у гендиректора, 76% включені в управлінський склад компаній, 28% перебувають на посаді генерального директора, або на їй подібною.

Разом з активним зростанням значення юристів у сфері бізнесу незмінно підвищуються і відповідні вимоги до юридичних відомствам – невід’ємному ланці абсолютно всіх бізнес-процесів.

Як і будь-який інший департамент, юристи повинні приносити гроші. Відомі держави, де юридичні відомства працюють як практично окремий філія, виконуючи за певну вартість завдання для інших, не пов’язаних на пряму з їх основною діяльністю підприємств, розвиваючи таким чином додатковий дохід для власної компанії.

Аналітики і експерти Великобританії, що досліджують цю сферу, з упевненістю заявляють, що в найближчому майбутньому юрфірми зустрінуть жорстку конкуренцію з боку цілих згуртованих команд юристів-інгаусів, що особливо актуально для областей інтелектуальної власності, комерційної нерухомості та трудового права. Здебільшого це пов’язано з тим, що законодавство Королівства надає командам инхауса повний карт-бланш на самостійний заробіток шляхом надання послуг непрямим клієнтам компанії.

Жага отримання універсальних професійних послуг консультантів, як відносно строго юридичних питань, так і бізнес-складової провідних проектів, пояснюється потребою в економії.

Знову-таки, шляхом проведених досліджень і опитувань з’ясувалося, що сьогодні існує серйозна потреба у функціонуванні на рубежі напрямів та юрисдикцій. Так, кожна третя використовує послуги компанія заявила про бажання залучення постачальниками юрпослуг також і експертизи, щодо індустрії і бізнесу, якої переважна більшість фірм запропонувати не можуть. Результат опитування представників великого бізнесу показав, що беруть участь більше половини (52%) серйозно замислюються про зміну діючих постачальників юридичних послуг.

Перед командами фахівців, які представляють юридичний бізнес, виникла вкрай непросте завдання збільшення чисельності виконуваних відомствами доручень з максимальною мінімізацією залучення зовнішніх консультантів з метою економії розрахованого бюджету.

На сьогоднішній день основним каменем спотикання для департаментів є комплаєнс, потреба якого помітно підвищилася в умовах неосяжного кількості законодавчих ініціатив і значного посилення координації на міжнародному рівні, а також в межах країни. 52% підприємств національного ринку поставили комплаєнс на перші позиції серед пріоритетних завдань керівників юридичний департаментів у поточному році, тоді як 49% представників світу бізнесу і фінансів згадали про підвищення кількості витрат, пов’язаних з процедурами комплаєнса.

Потреба у великих обсягах робіт з юридичного супроводу бізнесу в жорстких фінансових рамках, а також висока швидкість бізнес-процесів викликали нове віяння – необхідність автоматизації і стандартизації роботи інхаусів. Знову-таки, повертаючись до проведеного аналізу сфери бізнесу і його представників, можна побачити, що більше половини опитаних (55%) очікують значного зростання використання технологічних рішень в инхаусе вже в наступні п’ять років. На сьогоднішній день національний юридичний бізнес вже приділяє процесам стандартизації і автоматизації особливе, загострену увагу.

Статистика говорить про те, що 97% фірм стандартизують усі проводяться юрпроцессы, а 44% респондентів опитувань вказали підвищену пріоритетність загальної автоматизації.

На порядку сьогодні також постало питання результативності роботи юристів, так як, з сумом озираючись на минуле відсутність актуальності обговорення показників продуктивності даної сфери, сьогодні кількість компаній, що активно впроваджують KPI, невпинно зростає. Так, вже 65% юридичних відомств вітчизняних фірм проводять внутрішній аналіз діяльності за допомогою членів бизнесподразделений, 75% опитаних вводять КПЕ для керуючого особи відомства.

Консалтинг: перспектива розвитку або в’яне стабільність?

Традиційні консалтингові юридичні фірми, між тим, поки не особливо прагнуть до істотних змін. 66% правознавчих підприємств, що брали участь в дослідженнях, заявили про відсутність будь-яких змін в політиці їх роботи, враховуючи навіть неприємну динаміку ринку юридичних послуг. Більш того, 59% респондентів переслідують безтурботне стабільність саме тому, що їх клієнтів влаштовує всі без винятків.

В першу чергу, причиною відсутності ініціативи є складні наслідки можливих змін. Більшість провідних партнерів не розглядають десятирічну перспективу, не надто замислюючись про майбутнє справи. Як і раніше слабкий акцент на бізнес-складову юридичної практики, що тягне за собою дефіцит належної уваги до ефективності роботи пайових партнерів юрфірми.

Виходячи з результатів проведених досліджень, 59% учасників відзначили, що питання неефективності пайових партнерів не обробляється, однак, все ж таки, потребує уваги. Іншими словами, факт низької фінансової результативності партнерів загальновідомий, але на даному етапі залишається без активної реакції.

Наступна причина опору фірми змін полягає в тому, що будь-які зміни звичного порядку речей у будь-якому випадку несуть дискомфорт. Незалежно від того, що партнер не є особливо корисним з фінансової точки зору, він залишається лідером, які заробили свій статус і положення. Нерідко до комерційних питань домішується людський фактор, проте, оцінюючи ситуацію суто крізь призму результативності бізнесу, позитивні особистісні характеристики і значний стаж партнера жодним чином не виправдовують якісні вади його статусу.

На поточний момент якщо проблему і намагаються вирішити, особливого ентузіазму не докладають, в недалекому надалі звільняючи партнера.

Революційний проект лідируючої Четвірки «

В той час, як консалтери-класики активно борються за право залишити ситуацію без якісних змін, що опонують їм представники юридичної «великої четвірки» проявляють прогресуюче бажання прибрати ініціативу до своїх рук. Не без суттєвих підстав вже давно йде мова про експансії традиційних акул аудиту на юррынок. Такі гіганти як Ernst & Young, Deloitte Legal, PricewaterhouseCoopers і KPMG вже протягом кількох років активно розвиваються в області комерційного і трудового права, а також проводять транзакції, фокусуючись на фінансові послуги та банківській практиці. Полем їх такої діяльності стали Австралія, Китай, Японія, Мексика, Великобританія і ще більше двадцяти розвинених країн світу.

На даному етапі саме «велика четвірка» в змозі негайно відгукнутися на звернення представників сфери инхаус і забезпечити необхідну значну автоматизацію роботи, надати якісно нові послуги на межі бізнесу та юриспруденції, а також діяти виключно з урахуванням результативності.

Абсолютну реальність небезпечної конкурентоспроможності «четвірки» доводять партнерські відносини Deloitte і Allen&Overy у втіленні MarginMatrix – першого спільного проекту великої міжнародної юридичної фірми і представника великої четвірки.

Новоутворення створено з метою допомоги банкам в оформленні та управлінні тисячами деривативних контрактів, а також у відстеженні процедур комплаєнса в різних юрисдикціях. Порівнюючи минулий досвід, компанії обіцяють скорочення робочого часу юриста на обробку даних по 10 000 контрактів з 15 років, як це залишається на сьогоднішній день, до 12 тижнів. Прогнози вражаючі.

Також, як і вимагає бізнес, регулювання юридичних проектів, технологій і провайдерів ресурсів в США, ЄС та АТР планується проводитися надалі з однієї точки. Насправді, за результатами численних досліджень, подібні проекти якраз представляють собою втілення запитів бізнесу і інгаусів, так як вони, на відміну від більшості класичних компаній, що пропонують широкі можливості для загальної автоматизації діяльності, в глобальному охопленні вирішують питання комплаєнса і забезпечують трансдисциплинарность у веденні проектів.

Американські дослідники впевнені, що в умовах ідеального вектору розвитку загострення конкуренції з представником четвірки спровокує класичні компанії на активний аналіз і ефективну реорганізацію роботи.